Seuraavassa eteen sattunut poiminta julkisesta muistiinpanosta Facebookista otsikolla:
"VIISI HUOMIOTA KESKUSTELUSTA TAMPEREEN MELLAKOINNIN JÄLKEEN"
"1.
Ehkä yleisin kommentti "Kiekkovieraista" on ollut,
että mellakointi esti mielenosoituksen viestin kuulumisen. Ajatus on
todella kummallinen.
Kuvitteleeko joku, että
Kiekkovierailla olisi ollut joku eksakti viesti, joka jäi välittymättä?
Ei kai viesti yrittänytkään ollut mitään sen kummempaa kuin yleinen
rahaeliitin vastaisuus sekä luokkaerojen ja yhteiskunnan
jakaantuneisuuden alleviivaaminen nimenomaan itsenäisyyspäivänä. Tämän
viestin ymmärsi taatusti jokainen, eikä mielenosoituksella välttämättä
tarvitsekaan tuon kummempaa viestiä olla. Ja sikäli kun jotain syvempiä
selityksiä hakee, niin jokseenkin jokainen osaa googlata
Kiekkovieraiden sivut, kuten todella moni on varmasti viime päivinä
tehnyt.
Kyse ei ole siitä, että jokin viesti olisi jäänyt
välittymättä, vaan siitä, miksi se välittyi niin hyvin. Yllättäen
puolet maasta puhuikin itsenäisyyspäivänä eriarvoisuudesta ja
syrjäytymisestä - toki usein myös mellakoista, mutta mellakkakin on
hieman erilainen puheenaihe kuin juhlapuvut. Harvoin on näin pieni
porukka onnistunut kaappaamaan agendaa näin tehokkaasti.
Toinen
iltapäivälehti laittoi lööppiinsä juhlapuvut, toinen protestit.
Kannattaa käydä lähikaupassa katsomassa kumman teline on tyhjä.
On
tietysti selvää, että väkivalta halutaan tuomita, mutta miksi se
halutaan tuomita tavalla, jossa kieltäydytään sanomasta ääneen
ilmiselviä tosiasioita? Perinteisesti keskustelu mellakoiden yhteydessä
on aina kääntynyt mediakritiikkiin: miksi nimenomaan polttopulloilla
saa niin hyvin äänensä kuuluviin? Mitä se kertoo tiedonvälityksestä tai
poliittisesta järjestelmästä? Kysymys alkoi aikoinaan vähän uuvuttaa,
mutta sentään se on rehellinen. Tämän kysymyksen lausuminen ääneen
voisi avata terveellistä tilaa median ja formaalin politiikan
itsekritiikille, mutta tätä ei nyt ilmeisesti haluta. Tuskin kukaan
kovin aidosti sentään uskoo, että Kiekkovieraat olisivat oikeasti
saaneet jonkun viestin paremmin läpi, jos he olisivat seisoneet
plakaattien kanssa Keskustorilla.
Paradigmaattisin versio
tästä ilmiöstä tuli Helsingin Sanomien toimittajalta, joka kirjoitti
päivän lehteen asiasta analyysin. Analyysi kuului suunnilleen näin:
protestoijilla oli sinänsä ihan tärkeä rahavallan ja eliitin vastainen
viesti, ja enpä ollut aikaisemmin tullut ajatelleeksikaan miten paljon
ihan kadunmiehet symppaavat tätä viestiä. Harmi nyt vaan että tuo
viesti jonka juuri länttäsin näkyville tähän Helsingin Sanomien sivulle
A10, ei tavoita ketään.
2.
Toki
merkittävä osa tästä kommentoinnista on ainoastaan symbolisen
politiikan kieltämistä. Taustalla on ilmeisesti oletus siitä, että
kelvatakseen politiikaksi protestilla on oltava lakiesityksen muotoinen
viesti.
On kuitenkin selvää, että Kiekkovierasjuhlan
kaltaisella tapahtumalla ei ole eikä varmaan voisikaan olla tuon
muotoista viestiä. Tämä johtuu jo ihan siitä, ettei itsenäisyyspäivän
juhla ole poliittinen päätöksentekoelin vaan symbolinen performanssi.
Sen tehtävänä on juhlistaa näkyvän elitistisin menoin ja Talvisotaa
muistelemalla kansan yhtenäisyyttä, kieltäen yhden päivän ajaksi kaikki
mahdolliset riitasoinnut joita tässä tarinassa voisi olla.
Mikä
muu Kiekkovieraiden "viesti" olisi edes voinut ollut kuin tuottaa
(vaihtelevin ja vaihtelevasti järkevin keinoin) juuri näitä
riitasointuja, korostaen eroja yhtenäisyyden sijaan? Pakottaa
luokkapolitiikan käsitteitä siihen performanssiin joka ne
systemaattisimmin kieltää?
3.
Erilaisten
keskustelupalstojen lukeminen on usein aika turhauttavaa, mutta
protestien tulkintojen kohdalla se on päinvastoin kiinnostavaa.
Ensinnäkin on merkillepantavaa, miten paljon kaikesta näennäisestä
kansallisesta yhtenäisyydestä huolimatta protestoijia ymmärretään.
Tietysti se aina tehdään reunahuomiolla "väkivaltaa ei voi hyväksyä",
mutta hiljaisen sympatian laajuus on jännittävää.
Vieläkin
kiinnostavampaa on, että se viha mitä Kiekkovieraat saivat osakseen
erilaisissa anonyymeissa keskusteluissa, vahvistaa juuri heidän
tarjoamaansa luentaa yhteiskunnasta. Kritiikki protestointeja kohtaan
ei tapahdu kansallisen yhtenäisyyden käsitteillä, historiaa tai
sotaveteraaneja muistellen, vaan terminologia on lähes yksinomaan
(eliitin) luokkapolitiikkapuhetta. Yhä uudestaan protestoijia kutsutaan
"pohjasakaksi" tai "roskaväeksi". Tuskin mikään vahvistaisi
protestoijien yhteiskuntakäsitystä yhtä tehokkaasti: Suomi ei ole "me",
vaan "eliitiksi" ja "pohjaksi" kerrostunut hierarkia. Moni
Tampere-talossa sisällä ollut varmastikin tosiasiassa ajattelee
samanlaisin käsittein, mutta ei poliittisen korrektiuden takia koskaan
ilmaise asiaa näin. Nyt käsitteistö tuli näkyviin.
Satunnainen
viesti kommenttipalstalta: "Halusivat kuulemma pitää omat bileet kun
eivät saaneet kutsua juhlaan. Luulevatko ne todella, että ketä tahansa
luusereita halutaan itsenäisyyspäivän juhliin mukaan"?
Tämän paremmin protestoijien viesti ei olisi voinut mennä perille.
4.
Kiekkovieraat
olivat jokseenkin ainoa taho, joka millään tavalla yritti luoda
minkäänlaista säröä kansallisen yhtenäisyyden juhlan narratiiviin. Tämä
kannattanee pitää mielessä protestista puhuttaessa. Monet ihmiset
olivat Tampere-talon edessä eivätkä missään asiallisessa,
faktapohjaisessa, iloisessa tai muussa mielenosoituksessa koska
jälkimmäistä ei ollut.
5.
On
merkillepantavaa, miten systemaattisesti viranomaiset, lehdistö ja muut
puhuvat protestoijista yhtenä kategoriana, vaikka on selvää että väkeä
on ollut liikkeellä moneen lähtöön, monilla motiiveilla ja monilla
tyyleillä.
Kollektiivinen toimija on filosofinen ongelma
sinänsä, mutta näyttää siltä, että vallitsevan moraalin mukaan
mielenosoittajia voi kohdella kollektiivisena subjektina, mitä tulee
joukkojenhallintaan ja muihin pakkotoimiin. Mikäli siis yksi
mielenosoittaja on syyllistynyt väkivaltaiseen mellakointiin, poliisi
näyttää katsovan oikeudekseen pamputtaa ketä tahansa mielenosoittajaa.
Väkijoukkoon ratsastaminen ei tainnut olla ainoa tämän sortin episodi.
Tarkoitus
ei ole tässä arvioida, oliko poliisin väkivallan mitoitus kohtuullinen
- mitäpä sitä arvioimaan, kun en ollut paikalla. Voi toki myös olla,
että joukkojenhallintahommissa syntyy jonkinlaista oheisvauriota myös
ihan aidosti vahingossa. Huomionarvoista on se, ettei juuri kukaan
tunnu näkevän asiassa mitään kummempaa periaatteellista ongelmaa,
vaikka perusoikeudet ovat yleensä Suomessa ihan kohtuullisella tolalla.
Reilun
vuosikymmenen takaisten globalisaatioprotestien suuren aallon eräs
leimallinen elementti oli poliisiväkivalta ketä tahansa "aktivistia"
kohtaan. Mitään näyttöä ei tarvittu, mihinkään ei tarvinnut syyllistyä,
riitti että liikkui tietyssä joukossa tai majoittui aktivisteille
varatuissa majapaikoissa. Erityisesti Genovassa 2001 nähtiin poliisilta
todella mielenvikaista sadismia, josta ketään ei koskaan tuomittu.
Suomi ei tietenkään ole Italia, mutta olisi ehkä syytä olla hieman
enemmän huolissaan siitä, jos vallitsevaksi käsitykseksi kenen tahansa
tietyssä paikassa mieltään osoittavan pamputtamisesta muodostuu se,
että "saivat ansionsa mukaan". Kaltevalla pinnalla ollaan.
Hyvin
moni on mellakat tuomitessaan korostanut erontekoa mellakoitsijoiden
ja rauhanomaisten mielenosoittajien välillä ja jälkimmäisten oikeutta
osoittaa mieltään. Kuitenkaan juuri kukaan ei ole ollut ihmeemmin
huolissaan jälkimmäisten oikeudesta olla joutumatta ansaitsemattomien
joukkojenhallintatoimenpiteiden kohteeksi. Pitäisikö kuitenkin olla?"
LÄHDE
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti