12/15/2013

"Meillä on kasvava joukko niitä nuoria ketkä tippuu ja he tippuu todella syvälle"

Nuorisotakuu on epäonnistunut. Seuraavassa Ulla Nordin ajatuksia. 

"Meillä on kasvava joukko niitä nuoria ketkä tippuu ja he tippuu todella syvälle, et jotenkin näiden nuorten kohdalla se syvä yksinäisyys ja yhteisöjen puute ni se on hirveen surullinen ja inhimillisesti aika katastrofaalinen asia."

"Odotukset nuorisotakuuta kohtaan mulla oli todella suuret, tällä hetkellä tunteet on vähän ristiriitaset koska nuorisotakuun toteutus on käynnistynyt aika kankeesti eli siel on tälläset tietyt lupaukset: Koulutus, työ, kuntoutus, työpajapaikka... Ni muunmuassa tää kuntoutusosio on sellainen joka ei oo viel ollenkaan valmis ja Vamoksen nuorista suurin osa tarvis juuri niitä toimenpiteitä."

-"Miten sun kesä on mennyt?"

 -"Mä en tiedä et oliko ees, voiko sanoo että yhtäkään päivää etten ois ollu ahdistunut ja hautaudun mun huoneeseeni. Saatoin olla ihan koko päivän sängyssä ja koska aattelin ettei tänne kukaan tuu, et mä oon yksin, ettei itteeni varten tarvii tehä mitään koska... Enhän mä oo mitään." (nuori)

"Jos me ajatellaan että nuoren ongelmat on muodostunut 20 vuoden aikana, hän ei oo kyennyt kiinnittyy mihinkään toimenpiteisiin, on hyvin epätodennäköistä ja epärealistista että nuori pystyis kiinnittymään mihinkään toimenpiteeseen kolmen kuukauden aikana."

"Suurimmalla osasta nuorista ketkä meille ohjautuu on taustalla koulukiusaamista ja tää on erittäin iso ongelma tällä hetkellä siel koulumaailmassa. Et jostain syystä koulussa ei pystytä riittävän hyvin pureutumaan niihin koulukiusaamisen syihin, ja tarjoomaan sekä sille kiusatulle, mutta myöskin sille kiusaajalle tukea ja mahdollisuutta selvitä siitä tilanteesta."

"Mä odotan ensivuonna nuorisotakuulta sitä että nää nuoret jotka on kaikkein vaikeimmassa elämäntilanteessa niin että heille todella rakennettaisiin niitä palveluja mitä he tarvitsee eli se päävastuu on sosiaali ja terveysministeriöllä ja niitä toimenpiteitä ei oo kyetty nuorille miettimään tän vuoden aikana, että mitä sitten tarkottaa nuorisotakuussa kuntoutus."

- Ulla Nord, Palvelualuejohtaja, Helsingin Diakonissalaitos

LÄHDE (Katsottavissa vajaan kuukauden)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti