4/18/2014

Mies joka elää ilman rahaa, on terve sekä viettänyt juuri elämänsä onnellisimman vuoden?

Ajatteletko ettet voisi elää ilman rahaa? Irlantilaismies Mark Boyle haastoi tämän käsityksen ja tässä on se miten hän elää ilman tuloja, säästöjä ja ilman rahan käyttöä.

"Jos joku olisi sanonut minulle 7 vuotta sitten, viimeisenä liiketalouden tutkinnon oppivuotenani että minä eläisin nyt ilman rahaa olisin todennäköisesti tukehtunut minun valmiiseen mikroateriaani." Boylen mukaan silloin suunnitelmana oli "saada hyvä työ", tehdä niin paljon rahaa kuin mahdollista ja ostaa kaikkea sellaista tavaraa joka näyttäisi yhteiskunnalle että hän oli menestynyt. Kuten monet yksilöt jotka ovat kasvaneet kuluttamiseen keskittyvässä yhteiskunnassa, hän ei koskaan kyseenalaistanut päämääriään. Hetken aikaa hänellä oli fantastinen työ johtaessa suurta luomuruoka yhtiötä ja hänellä oli jopa huvijahti satamassa. Jos hän ei olisi sattumalta ostanut videota nimeltä Gandhi, hän tavoittelisi edelleen samaa elämää.

"Tekisin sitä edelleen yhä tänäpäivänä. Sen sijaan viimeiseen 15 kuukauteen en ole käyttänyt tai saanut yhtä ainuttakaan penniä."

Muutos elämään syntyi yhden illan aikana kun hän keskusteli jahdilla filosofisesti ystävänsä kanssa punaviiniä maistellen. Sittemmin olen ollut eniten vaikuttunut Mahatma lainauksesta "Ole se muutos jonka haluat nähdä maailmassa", minulla ei ollut mitään hajua vielä silloin mikä se muutos olisi.

Kaksi ystävää alkoivat keskustelemaan suurista maailman ongelmista, ympäristön tuhoutumisesta, luonnonvara sodista, tehdasmaisesta ruoantuotannosta, hikipajoista ja he miettivät mihin noista aiheista he voisivat parhaiten käyttää aikaansa. Mark tunsi ettei voi tehdä minkäänlaista todellista muutosta, kuitenkin he "ovat vain kaksi pisaraa suuresti saastuneessa meressä".


Sinä iltana ajatus ja yllättävä tieto kävi selväksi: "Nämä ongelmat eivät olleet niin toisiinsa liittymättömiä kuin olin aikaisemmin ajatellut. Niillä oli yleinen lähtökohtainen syy. Uskon siihen tosiasiaan että me emme enää näe niitä suoria seurauksia joita hankinnoillamme on ihmisiin, ympäristöön ja eläimiin. Kyseessä on yhteinen tekijä joka yhdistää kaikkia noita ongelmia."

Boyle uskoo että kuluttajan ja kulutettavan väli on kasvanut niin valtavaksi että nykyisin suurin osa ihmisistä on täysin tietämättömiä siitä tuhon ja kärsimyksen määrästä joka sisältyy kaikkeen siihen tavaraan jota he ostavat. Voimme olla yhtä mieltä siitä että vain muutama ihminen oikeasti haluaa aiheuttaa kärsimystä toisille. Suurimmalla osalla ei ole mitään käsitystä siitä että he suoranaisesti sitä aiheuttavat. Väline joka tämän erotuksen on mahdollistanut on raha, erityisesti sen globalisoitunut muoto.

"Jos me kasvattaisimme meidän oman ruokamme, me emme heittäisi hukkaan tänäpäivänä kolmasosaa siitä" on yksi Markin esimerkeistä miksi on tärkeää saada yhteys takaisin luontoon ja tasapainottaa eläminen. "Jos me tekisimme meidän omat pöytämme ja tuolimme, me emme heittäisi niitä pois sillä hetkellä kun tahdomme uudistaa sisustuksemme. Jos meidän pitäisi puhdistaa oma vetemme, me todennäköisesti emme paskoisi siihen."

Yläpuolella olevat argumentit kuvastavat rehellisesti aliarvostusta joka kohdistuu suurimpaan määrään asioita nykyisin. Kun kaikki on kätevästi näppiemme ulottuvissa, suurin osa ei mieti mihin heidän roskansa tai ei halutut tuotteet menevät.

Päättäen olla muutos, tästä kaikesta johtuen, Mark sukelsi täysin hänen uuteen tapaan katsoa asioita ja päästi irti rahasta. Hän suunnitteli tekevänsä näin vain vuoden. "Tein listan perusasioista joita tarvitsen selviytyäkseni. Minä palvon ruokaa, joten se oli ensimmäisenä listallani. Ruokaa ilmaiseksi ajatuksella on 4 perustetta: Villiruoka, oman ruoan kasvattaminen, jätteiden vaihtaminen ja niiden käyttäminen, jota on huomattavasti enemmän."

Ensimmäisenä päivänään hän syötti 150 ihmistä kolmen ruokalajin aterialla joka oli tehty jätteestä ja löydetystä ruoasta. Itse hän kuitenkin söi omaa satoaan ja dieetistä oli vain 5% jätettä. "Minä kokkasin ulkona, satoi tai paistoi, rakettiuunilla."


Seuraava huolenaihe oli suoja. Hän löysi itselleen karavaanin Freecycleltä, parkkeerasi sen luomufarmille jossa hän oli ollut vapaaehtoisena ja uudisti sen olemaan sähköverkon ulkopuolella. "Minä käytän puuta joka on joko metsästä tai löydetty jostakin lämmittääkseni nöyrän asumukseni, uunilla joka on tehty vanhasta kaasupullosta. Minulla oli myös komposti tehdäkseni kasviksilleni kasvualustaa." Boyle siis selvästi ymmärsi tarpeen käyttää jokainen mahdollinen keino ollakseen mahdollisimman ympäristöä säästävä. "Kävin kylvyssä joessa, hammastahnana käytin rantaan ajautuneen mustekalan luuta ja villin kuminan siemeniä, erikoisuus vegaanille. Paperitarpeisiin käytin paikallisen uutistoimiston lehtiä (kerran pyyhin perseeni tarinaan minusta itsestäni), se ei ollut kaksikerroksista mutta siitä tuli pian normaalia." Liikkumiseen Mark käytti pyöräänsä ja traileria, käyttäen 55km matkaa kaupunkiin kuntosalin korvikkeena. Mehiläisvahakynttilät toimivat hänen valaistuksenaan.

Humoristisella tavalla joitain inspiroiva. Harhainen ja anti-kapitalisti toisille. Markilla on tämä sanottavanaan radikaalista elämäntyylistään: "Moni ihminen leimaa minut anti-kapitalistiksi. Vaikka uskon että kapitalismi on lähtökohtaisesti viallinen, vaatien loputonta kasvua rajallisella planeetalla, minä en ole anti-mitään." Ennenkaikkea Boyle kertoo olevansa erityisesti luonnon, yhteisön ja onnellisuuden puolesta. Kuinka usein tuo on kaupunkiasukkaan filosofia?

"Ja se on se juttu mitä en tajua. Jos kaikki tämä kuluttaminen ja ympäristön tuhoaminen toisi onnea, siinä olisi jotain ymmärrettävää. Mutta kaikki osoittaa vain onnettomuuden, masennuksen, rikollisuuden, mielisairauksien, liikalihavuuden, itsemurhien jne olevan vain kasvussa." Lisää rahaa ei näytä olevan yhtä kuin lisää onnellisuutta.

Toinen positiivinen vaikutus liittyen Markin yksilölliseen elämätyyliin on onni jonka hän on luonut itselleen. "Ironisesti, olen tajunnut tämän vuoden olevan elämäni onnellisin koskaan. Minulla on yhteisössäsi enemmän ystäviä kuin koskaan aiemmin, en ole ollut sairaana sen jälkeen kun aloitin tämän ja en ole koskaan ollut paremmassa kunnossa. Olen ymmärtänyt että ystävyys, ei raha, on todellista turvaa. Että suurin osa länsimaisesta köyhyydestä on henkistä köyhyyttä ja että itsenäisyys on todellisuudessa hyvin toisista riippuvaista."

Markin esimerkki seisoo todellakin inspiraationa heille jotka etsivät todellista vapautta nopeatempoisesta modernista ajastamme. Suurin osa vaihtoehtoisista medioista olisi samaa mieltä siitä että mitä enemmän ottaa takaisin yhteyttä luontoon, sitä parempi on mentaalinen, fyysinen ja henkinen terveys. Kuitenkin, voisiko kaikki elää tällä tavoin? Markin mukaan, ei.

"Se olisi katastrofi, me olemme liian koukussa siihen ja halpaan energiaan, ja olemme päätyneet rakentamaan kokonaisen globaalin infastruktuurin kumpaankin yltäkylläisyyteen."

Asteittain siirtyminen uudelleen paikallisiin pieniin yhteisöihin on kuitenkin mahdollisuus. Vihreämmillä energianlähteillä ja terveempien yhteisöjen käytöllä yhä kasvavissa määrin luonnollinen eläminen on jo todellisuutta, mutta siitä saatetaan tehdä huomattavasti enemmän mainstreamia tulevaisuudessa.

"Yli 90% ajastamme täällä planeetalla, jaksolla jolloin elimme paljon enemmän ekologisemmin, me elimme ilman rahaa. Nyt me olemme ainut laji joka käyttää sitä, luultavimmin siksi että olemme laji joka on kaikista eniten kadottanut kosketuksensa luontoon."

Kysyttäessä mitä on kadonnut liittyen hänen vanhaan maailmaansa jossa hän eli Mark vastasi: "Stressi, liikenneruuhkat, pankin tiliotteet, sähkölaskut. Aivan... Ja outo tuopillinen luomuolutta kavereiden kanssa nautittuna paikallisessa."

LÄHDE    KÄY TYKKÄÄMÄSSÄ FACEBOOKISSA BLOGISTA JA LAITA JAKOON

3/11/2014

Mitä tapahtui kun 20 tuntematonta ihmistä suuteli toisiaan ensimmäistä kertaa? Katso tallenteesta.

 

Hauska lyhytanimaatio näyttää sen mitä tapahtuu mielessäsi kun olet treffeillä!


"Oletko koskaan miettinyt mitä tosiasiassa mielessäsi tapahtuu kun olet treffeillä? Näin aivomme toimivat kun menemme treffeille tavataksemme ihastuksemme. Se on mielenkiintoista millä tavalla vasen ja oikea aivopuoliskomme toimivat kun kyseessä on päätöksen teko ja toimiminen. Suurin osa teistä ehkä tietääkin jo että vasen puolisko kontrolloi rationaalista ajatteluamme, se kertoo meille että meidän täytyy olla loogisia ja hyvin suunnitelmallisia, oikeassa puoliskossa on kyse tunteista ja luovuudesta. Selvästi, ei ole parempaa tai huonompaa kahdesta puoliskosta. Me tarvitsemme kumpaakin niistä elääksemme. Jos jompikumpi hallitsee äärimmäisesti, asiat eivät ehkä mene sillä tavalla kuin haluaisimme. Joten "rauhallinen tasapaino" puoliskojen kesken on avain menestykseen."

3/09/2014

Mitä ihminen on maapallolla / Lottovoitto kodittomalle

Seuraava video havainnollistaa täydellisesti sen mitä ihminen on "kehityksensä" aikana ollut ja tehnyt maapallolla.


Ja seuraavassa näet mitä tapahtuu kun kodittomalle kerrotaan että hän on voittanut lotossa.


3/08/2014

"Avaruuslaiva Maa" By MC Xander

MC Xander - "Spaceship Earth"

 
MC Xander (s. 1983) on brittiläinen muusikko ja tuottaja joka tunnetaan siitä että hän kehittää musiikkinsa käyttämällä ainoastaan ääntään ja loopstationia, joka kerrostuttaa vokaalit. Hänen keikoillaan kaikki kappaleet, mukaan lukien basso, beatti, taustavokaalit, sanat ja kaikki äänet, on kehitetty livenä vain käyttämällä omaa ääntä.


3/04/2014

Viljami Vuolteen profetiat

Suomessa ja maailmalla on ollut vuosisatojen saatossa erillaisia näkijöitä ja ennustajia jotka ovat profetioineet tulevaa. Monet pitävät suomalaisen Viljami Vuolteen ennustuksia mielenkiintoisina. Seuraavat ovat lainauksia Googlen kautta löytyvistä keskusteluista koskien Vuolteen Viljamin profetioita.

(Jos sinulla tai jollain tuttavallasi on tarjota alkuperäisiä lehtiä tai lähteitä näillä jutuille niin laita ihmeessä kommenttia alle.)

Viljami Vuolle Kalajokilaakso-lehti 19.11.1969 (?)

"Alla on Kalajokilaakso lehden 19.11.1969 jutusta. Viljami Vuolle on puhunut talvisodan alkupuolella ennustuksensa. Alla on kaikki mitä jutussa on Vuolteen ennustuksista."

Tämä sota kestää vielä monta vuotta, joskin välillä on lyhyt rauhan kausi. Vasta silloin on sodan loppu lähellä kun Torniossa noustaan maihin. Sitä ennen hävitetään Rovaniemi ettei siellä jää kiveä kiven päälle ja sama kohtalo odottaa monia muita Lapin paikkakuntia.

Seuraa rauhan aika jolloin nopeassa tahdissa jälleenrakennetaan sodan aiheuttamat tuhot. Mutta uusi sota puhkeaa vielä tämän sukupolven eläessä. Se alkaa Israelista ja Egyptistä ja se vetää syövereihinsä koko maapallon. Se on monin verroin tuhoisampi kuin sitä edeltänyt ja se aiheuttaa kaikille kansoille suuria kärsimyksiä. Tämä sota on kauhea, mutta se ei onneksi kestä kauan.

Sen loppu on lähellä, kun joukot (kenen, sitä ei ennustaja osannut sanoa) nousevat maihin Porin seutuvilla. Siellä käydään ankaria taisteluja ja pellonojatkin täyttyvät kaatuneitten verestä. Kukaan ei selviydy voittajana tulevasta sodasta. Sen aikana käytetään jotain uutta tuhoasetta, joka tekee hirvittävää jälkeä. Brittein saaret vajoavat miltei kokonaan mereen ja sama kohtalo on puolen Italian osana. Venäjä elää silloin mahtinsa suuria päiviä, sitä ei pysty kukaan voittamaan. Räjähdys tapahtuu kuitenkin sisältäpäin ja myös Yhdysvalloissa tapahtuu suuria muutoksia.

Tämä tuho ja hävitys on välttämätön jotta Jumalan viha lauhtuisi ja olisi edellytykset ihmiskunnan elämän onnelliselle jatkumiselle. Seuraava rauhan kausi onkin onnekkain mitä koskaan on koettu. Kansat unohtavat hävityksen jälkeen vihamielisyytensä, elävät keskenään sulassa sovussa ja saattavat pian maapallon entistä ehonpaan kukoistukseen. Silloin otetaan käyttöön ihmeellinen sähkö. Tulitikkulaatikon kokoinen mitätön ainemäärä pystyy lämmittämään ja antamaan voiman kokonaisille kaupungeille ja suurimmaksi osaksi sen ansiota on, että ihminen voi vihdoinkin tuntea olevansa onnellinen''.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"1956 tai -57 vuoden Kalevasta: Ihmeellisen ennustuksen kuulin. Viljami Vuolle oli sanonut seuratuvassa (Nivalassa seuroissa marras-joulukuussa -1939?) kun talvisota alkoi, että "nyt" alkanut sota kestää ensin vähän aikaa ja sitten tulee välirauha ja sitten sota jatkuu pitemmän aikaa ja kun noustaan maihin Torniossa ja Rovaniemi on hävitetty niin ettei jää kiveä kiven päälle, on tuo sota lopuillaan. Sama sukupolvi, joka näki tämän sodan tulee näkemään vielä myös sodan, jossa ei enää ole voittajia. Se alkaa Lähi-Idästä ja puolet Italiaa ja Brittein saaret tuhoutuvat kokonaan. Sota on väistämätön, koska Jumalan viha syttyy syntiä kohtaan. Kun noustaan maihin Porin edustalla Suomessa ja taistellaan niin, että pellon ojat verta lainehtivat, on tuo sota lopuillaan. Sitten tulee rauhan kausi, jolloin tulitikkulaatikon kokoisella metallinpalalla lämmitetään kokonaisia kaupunkeja!"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Vuonna 1950 tapahtui, että Kalajoki nimisen sanomalehden toimittaja löysi tämän vanhan ennustuksen vanhoja Kaleva-lehden numeroita tutkiessaan ja totesi Viljamin ennustuksen
pitäneen paikkansa tähän asti ja julkaisi sitten ennustuksen omassa lehdessään. Profetian sisältö:

Lehtiartikkelissa toimittaja kertoi, että tämä körttiukko ennusti merkkillisiä asioita, että 15 vuoden kuluttua Suomi joutuisi Venäläisten hyökkäyksen kohteeksi ja tätä sotaa nimitettäisiin historiassa talvisodaksi ja se kestäisi n. 100 päivää. Hän kertoi talvisodan jälkeisestä välirauhasta ja uudesta
pitemmästä sodasta, joka alkaisi kesäkuussa 1941 ja myöskin Lapin hävityksestä. Sotien jälkeen 1945 alkaa kukoistava jälleenrakennuskausi, joka kestää kymmeniä vuosia.

Venäjä elää silloin mahtinsa toista kautta, eikä sitä kukaan pysty voittamaan. Sitten kuitenkin tapahtuu räjähdys Venäjän sisällä ja kommunismi luhistuu. Sitten puhkeaa uusi sota saman sukupolven eläessä, joka oli kokenut edelliset sodat ja se sota alkaa Israelista ja Egyptistä
ja se vetää syövereihinsä koko maapallon. Se on tuhoisampi kuin mitkään edelliset sodat. Tuossa sodassa käytetään hirmuista uutta sota-asetta, joka aiheuttaa kärsimyksiä kaikille kansoille. Kukaan ei selviä voittajana tuossa sodassa. Se sota on kauhea, mutta lyhyt ja se kun se sota on lopuillaan, niin vieraan valtion joukot nousevat maihin Porin kaupungin seutuvilta ja Suomi miehitetään. Tässä sodassa Brittein saaret lähes vajoavat mereen. Toisessa suurvallassa Yhdysvalloissa, tapahtuu myöskin yllättäviä asioita."


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wikipedia Kalajokilaakso lehti 

Wikipedia Kaleva lehti