J. Krishnamurti ja anarkia
Kaikenlainen auktoriteetti – ja erityisesti auktoriteetti ajattelun ja
ymmärtämisen alueella - on todella tuhoisaa, se on paha juttu. Johtajat
tuhoavat seuraajansa ja seuraajat tuhoavat johtajansa. Teidän on oltava omia
opettajianne ja itsenne oppilaita. Teidän on kyseenalaistettava kaikki se,
minkä ihminen on katsonut arvokkaaksi ja välttämättömäksi.
Jiddu Krishnamurti (1895-1986) oli
ainutlaatuinen hahmo 1900-luvun filosofiassa. Hän ei edustanut mitään uskontoa,
lahkoa tai isänmaata eikä hän kannattanut mitään poliittista tai ideologista
koulukuntaa. Sen sijaan hän väitti, että juuri nuo erottavatkin meidät
toisistamme, että juuri niistä johtuvat niin ihmisten väliset kuin yhteiskunnallisetkin
konfliktit, kaikkialla läsnäolevat hajoamisen tunteet sekä viime kädessä
koettelemuksista hirvittävin: sota. Vuosisata, jolloin Krishnamurti
eli, oli kahden soditun maailmansodan lisäksi jatkuvan poliittisen, etnisen ja
uskonnollisen väkivallan, ennennäkemättömän joukkotuhon, biosfäärin fyysisen
tuhoamisen sekä kansanmurhaa harjoittavien hallitusten nousun ja
maailmanlaajuisen leviämisen vuosisata. Krishnamurti
käsitteli tätä globaalia kriisiä itse asiassa jokaisessa julkisessa puheessaan
ja pyysi kuulijoitaan kiinnittämään vakavaa huomiota niihin psykologisiin
rakenteisiin, jotka aiheuttavat heidän elämäänsä väkivaltaa, yhdenmukaisuutta,
tottelemista, riistoa, typeryyttä, orjamaisia taipumuksia ja surkeutta.
Sota on jokapäiväisen elämämme massiivista ja veristä heijastumaa. Me
lietsomme sodan arkielämässämme, ja ilman itsessämme tapahtuvaa muutosta ei
tule loppua kansallisille ja rodullisille ristiriidoille, lapsellisille
ideologioiden välisille riidoille, sotilaiden määrän moninkertaistumiselle,
lippujen kumarteluille tai millekään murhakoneistojen aiheuttamille
raakuuksille.
Kasvatus on epäonnistunut kaikkialla maailmassa; se on tuottanut vain
lisää tuhoa ja kurjuutta. Hallitukset harjaannuttavat nuorisosta tarvitsemiaan
tehokkaita sotilaita ja insinöörejä kuria ja ennakkoluuloja jalostaen ja
vahvistaen. Nämä tosiasiat huomioon ottaen meidän on tutkittava olemassaolon
tarkoitusta, elämämme merkitystä ja päämäärää. Meidän on löydettävä hyviä
keinoja luoda uusi ympäristö, sillä ympäristö voi tehdä lapsesta raakalaisen ja
tunteettoman spesialistin tai se voi auttaa häntä kasvamaan herkäksi ja
älykkääksi ihmisolennoksi. Meidän täytyy luoda maailma ilman hallintoa -
radikaalisti toisenlainen maailma, joka ei perustu nationalismiin,
ideologioihin eikä pakkovaltaan.
Toisin kuin useimmat anarkistit, jotka tarkastelevat näitä kauhistuttavia
olosuhteita kokonaan taloudellisesta tai materialistisesta näkökulmasta, krishnamurti käsitteli planeettamme tukalaa tilannetta tietoisuuden
kriisinä. Se on luonteeltaan vakavampi, koska se on tukahdutettu, so.
käsittelemätön. Hänen näkökulmastaan tämän vakavan pulmatilanteen ratkaisu
riippui sisäisen mielenmaisemamme säälimättömästä tarkastelusta; toisin sanoen
on etsittävä, paikannettava ja kumottava ulkoisen maailman ilmiöiden alla
jäytäviä symbolisia kahleita, vahingollisia moraalijärjestelmiä ja ideologisia
linnoituksia sekä sellaisia havaitsemisen käsitteellisiä ja kuvitteellisia
orjuuttajia, jotka piilevät despoottisen yhteiskuntamme juurissa ja ovat
aiheuttaneet tietoisuudessamme yleisen myrkytystilan.
Kun olemme ymmärtäneet, ettemme voi turvautua mihinkään ulkopuoliseen
auktoriteettiin saadaksemme aikaan täydellisen vallankumouksen oman psyykemme
rakenteessa, koituu meille entistä suurempi vaikeus siinä, miten hylätä oma
sisäinen auktoriteettimme: omien pienten kokemustemme ja kasaantuneiden
mielipiteidemme, tiedon, aatteiden ja ihanteiden auktoriteetti. Olette eilen
kokeneet jotakin ja tuo kokemus on opettanut teille jotakin. Siitä mitä olette
oppineet on tullut teille auktoriteetti ja tuo eilisen auktoriteetti on yhtä
tuhoisaa kuin tuhatvuotinen auktoriteetti. Ymmärtääksemme itseämme emme
tarvitse sen enempää eilistä kuin tuhatvuotistakaan auktoriteettia, koska
olemme eläviä olentoja, aina liikkeessä ja virtaamassa, emme koskaan levossa.
Kun katsomme itseämme eilispäivän kuolleen auktoriteetin silmin, emme voi
ymmärtää elämän liikettä emmekä tuon liikkeen kauneutta ja laatua.
Auktoriteeteista vapautuminen, niin omista kuin muidenkin, merkitsee kuolemaa
kaikelle eiliselle niin että mieli on aina tuore, aina nuori ja viaton, täynnä
elinvoimaa ja intohimoa. Vain tuossa tilassa ihminen oppii ja tekee havaintoja.
Siihen tarvitaan valtavasti tietoisuutta, todellista tietoisuutta siitä mitä
sisälläsi tapahtuu ilman että korjaat sitä tai käsket sitä olemaan jotakin tai
olemaan olematta jotakin; koska heti kun korjaat sitä, olet luonut uuden
auktoriteetin: sensorin.
Krishnamurti ei halunnut tarjota yleisölleen
uutta rituaalista, kaavamaista tai okkulttista järjestelmää, jonka ympärille he
voisivat pohjata elämänsä. Hän ei jättänyt jälkeensä pyhiä kirjoja tai
dogmaattisia opinkappaleita, ei seremoniallisia muodollisuuksia eikä edes
erityisiä rukouksia niitä varten, jotka yrittivät tehdä hänestä ”pelastajansa”.
Päinvastoin hän vastusti päättäväisesti kaikkea opillista auktoriteettia ja
hengellistä kaavamaisuutta, ja pysyi järkähtämättä vakaumuksessaan, jonka
mukaan kaikki ehdollistavat uskomusjärjestelmät ja ideologiat tuottavat
väistämättä sumentuneen ja ahtaan tietoisuuden: täynnä rajoituksia ja muureja
olevan, vapautumisen tietä tukkivan vääristyneen käsityskyvyn. Hänen keskeisenä
huolenaiheenaan oli aina auktoriteetti ja sen hyväksymisestä seuraava
tietoisuutemme jähmettyminen.
Heti kun seuraatte jotakuta lakkaatte seuraamasta totuutta. En minä ole
kiinnostunut siitä, kiinnitättekö huomiota sanomisiini vai ette. Haluan tehdä
maailmassa tietyn asian ja aion tehdä sen hellittämättömän keskittyneenä. Olen
kiinnostunut vain yhdestä olennaisesta asiasta: ihmisen vapauttamisesta. Haluan
vapauttaa hänet kaikista häkeistä ja kaikista peloista - en perustaa uskontoja
tai uusia lahkoja enkä myöskään rakentaa uusia teorioita tai uusia
filosofioita. Jos tätä tarkoitusta varten luodaan organisaatio, siitä tulee
kainalosauva, heikkoutta ja orjuutta; se vammauttaa yksilön ja estää häntä
kasvamasta ja löytämästä ainutlaatuisuuttaan, mikä on hänen löydettävissään
vain tuossa absoluuttisessa, ehdottomassa totuudessa.
Krishnamurti ei puhunut koskaan abstraktisti
eikä tarjonnut tämän maailman kurjuuden ja vaikeuksien masentamille ihmisille
lohdutukseksi minkäänlaista perustavaa tuonpuoleisen periaatetta. Tarkemmin
sanoen hän väitti, ettei vastausta inhimilliseen kärsimykseen (sotaan,
vieraantuneisuuteen, poliittiseen sortoon, köyhyyden lukemattomiin eri
muotoihin) löydy jostakin mielikuvituksellisesta tuonpuoleisesta, vaan tässä
ja nyt. Tällaiset ongelmat eivät siis ole hengellisten spesialistien tai
ulkoistettujen yli-inhimillisten jumaluuksien ratkaistavissa. Ne ovat
kulttuurisen tietämättömyyden ja mukautumisen myötä kasautunutta perintöä, joka
vaatii kaikkien todellista vapautta janoavien aktiivista halua pitää aistinsa
ja mielensä avoimina kaiken tämän tyrannian, verilöylyn ja sydämettömyyden
keskellä, halua tutkia järkähtämättömän rehellisesti kaikkia niitä
sovinnaisia vastauksia, rutiineja ja suunnitelmia, joihin viheliäiset ja
sosiaalistetut mielemme jatkuvasti takertuvat ikään kuin olisimme ulkoa
ohjattuja automaatteja.
Tunnen monia, jotka noudattavat päivittäisessä elämässään tiettyjä
ihanteita, mutta jotka ovat ymmärrykseltään tulleet vain entistä
surkastuneemmiksi. He ovat siirtäneet itsensä yhdestä häkistä toiseen. Jos
mukavuuden etsimisen sijaan alituiseen kysytte - ja kysyä voitte vain
ollessanne kapinassa - niin voitte vapautua kaikista opettajista ja kaikista
uskonnoista. Silloin teistä tulee ihmisiä mitä suurimmassa määrin – ihmisiä,
jotka eivät kuulu mihinkään puolueeseen, uskontoon tai muuhunkaan häkkiin.
Krishnamurtille aikakautemme oli massamurhan,
raakalaismaisen ajattelun, ajatuspoliisin sekä sokean ja typerän triviaaleihin
pintapuolisuuksiin keskittymisen aikaa. Siksi kaikenlaisista mielen
teennäisyyksistä, ehdollistuneiden uskomusjärjestelmiemme harhaanjohtavista
kangastuksista ja hämmennyksemme sokkeloista irtipääsyn ensimmäinen vaatimus
oli ehdoton sisäinen rehellisyys. Tämän tarkoituksena on pyyhkiä
tietoisuudestamme kaikki psykologisen riippuvaisuuden jäänteet pois. Keskeinen
metodologinen väline Krishnamurtin ajattelussa on yksin
oleminen.
Krishnamurti viittaa yhä uudestaan yksin
olemiseen metodina karkottaa kulttuurin ja auktoriteetin mielivalta sekä
korvaamattomana välineenä laajentaa mielellisyyttä ja herkkyyttä, jotka ovat
itsetietoisuuden edellytys. Krishnamurti ei
korostanut ainoastaan yksin olemisen perustavuutta polkuna valaistumiseen - tai
itsensä toteuttamiseen - vaan myös kokemuksen itsensä välttämättömyyttä, vastakohtana ulkoisille rituaaleille ja doktriineille.
Kuinka paljon yksin olemista tarvitaan? Kuinka paljon tarvitaan itsetutkiskelua
ja reflektiota? Juuri se on yksilön itse oivallettava, sen sijaan että hän
odottaisi auktoriteettia sanktioimaan tai suostuttelemaan harjoittamistaan.
Ihmisen täydellisen kehittymisen kannalta yksin olemisesta - ja sen
antamasta sysäyksestä selkeyteen - tulee kategorinen välttämättömyys yksilölle,
joka yrittää ymmärtää miten kahlehdittu hänen mielensä on säänneltyihin ja
ehdollistettuihin ajatuksiin. Krishnamurti piti yksin
olemista irrottautumisena meitä ympäröivän sortavan kulttuurin
sosiaalisista pinttymistä ja sopivaisuuksista sekä ainoana luotettavana keinona
vapauttaa itsemme ehdollistumisemme psykologisista rasitteista. Jos me voimme
irrottautua kaikesta siitä, mikä on pelkästään kulttuurista riippuvaista,
voimme Krishnamurtin mukaan aueta yksilöinä - yksin,
kyllä, mutta myös vapaina.
Niin kauan kuin mielenne välttelee huolellisesti ja huomaamattanne
ristiriitaa, niin kauan kuin se etsii pakenemisesta mukavuutta, ei kukaan voi
auttaa teitä tekemään tehtäväänne loppuun, ei kukaan voi työntää teitä
kriisiin, joka ratkaisee ristiriitanne. Kun kerran oivallatte tämän - ette
pelkästään järjellä tajuten vaan myös tuntien sen totuuden - ristiriitanne
tulee sytyttämään liekin joka sen myös hävittää.
Krishnamurtin kritiikki auktoriteetista esteenä
vapaalle tutkiskelulle tunnetaan hyvin. Hänen kritiikkinsä toista merkittävää
vapaan tutkiskelun estettä, häiriytymisestä pakenemista kohtaan on
huomattavasti hienosyisempää eikä sitä luultavasti tunneta niin hyvin. Krishnamurtin näkemyksen mukaan kaikki muurit, myös
”pehmeät muurit”, estävät vapaan tutkiskelun; ja kaikkien yksilöiden täytyy
lopulta valita mukavuuden ja tietoisuuden väliltä, tai kuten hän
joskus asian ilmaisi: täytyy valita turvallisuuden ja totuuden
väliltä.
Me emme halua tulla häirityiksi, me haluamme ajatustemme soljuvan helpon
kaavamaisia ratojaan. Me muodostamme helpon ajattelun ja helpon olemassaolon
tapoja, meillä on mukava työ ja siinä me jumitamme. Useimmille meistä tämä
merkitsee rauhaa: asiat ovat selkeitä. Mutta tässä selkeydessä hyvin moni asia
jatkuu - ilmapiirissä on valtava häiriö, jota me emme vain näe. Se mitä näemme
on hyvin pinnallista, pelkkää pintaa. Rauhallisuus jota haluamme on pinnallista
rauhallisuutta, helppoa olemassaoloa. Mutta rauhaa ei saavuteta niin helpolla.
Voimme ymmärtää rauhan vain kun ymmärrämme tämän valtavan häiriön:
tyytymättömyyden, joka kohtaa meidät kaikki silloin kun mielemme on vapaa
helposta ajattelusta, helpoista tapojen ja toiminnan kaavamaisuuksista, kun
olemme todella häiriytyneitä – ja sitähän me kaikki vältämme. Useimmat meistä eivät
halua tulla häirityiksi. Mutta elämä ei jätä rauhaan. Elämä on hyvin
häiriytynyttä: se on köyhät ihmiset, rikkaat ihmiset, kuormansa alla kärsivä
kameli, poliitikko, vallankumous, sota, riidat, katkeruus, onnettomuus, ilo ja
elämän synkät varjot. Me vain jatkamme samaan tapaan, ja elämän kauneus menee
meiltä ohi.
Kirjoituksissaan ja puheissaan hän kehotti ehdottoman johdonmukaisesti
varomaan niitä, jotka tarjoavat mukavuutta - ”ansalankaa, johon jäät
kiinni kuin kala verkkoon”. Tämä on yksi monista elävistä metaforista, joita
hän käytti ilmaistakseen sen, miten tärkeää on kohdata todellisuus selkeämmällä
ja vahvemmalla mielellä, jotta voi viskata tiehensä uskonnon, nationalismin ja
kaikenlaisen ideologisen eskapismin kuristavat ansalangat. Elämänsä loppuun
asti hän neuvoi, ettei kannata pistää oviin ”ei saa häiritä” -kylttejä, kun koko
talo jossa elämme on liekeissä. Krishnamurti
näki aikamme kriiseissä ennennäkemättömän mahdollisuuden yksilön
vallankumoukseen, mielen vallankumoukseen, jossa ulkoisen auktoriteetin
myytti hylätään lopullisesti ja vapaudutaan ongelmallisen kulttuurimme
spirituaalisesta / materiaalisesta umpikujasta.
Älyllisesti sota oikeutetaan keinona saada aikaan rauha. Kun järki on
päässyt niskan päälle ihmiselämässä, se aiheuttaa uudenlaisen kriisin. On myös
muita syitä, jotka ovat merkkinä uudenlaisesta kriisistä. Yksi niistä on se
epätavallisen suuri merkitys, jonka ihminen antaa näkyville arvoille,
omaisuudelle, nimelle, kastille, isänmaalle ja käyttämilleen erityisille
merkeille. Käden tai mielen tekemistä asioista on tullut niin tärkeitä, että me
tapamme, tuhoamme, teurastamme ja likvidoimme toisiamme pelkästään niiden
vuoksi. Me lähestymme jyrkänteen reunaa; jokainen toimemme johtaa meitä sinne;
jokainen poliittinen ja taloudellinen toimi tuo meidät vääjäämättä jyrkänteelle
vetäen meidät tähän kaoottiseen ja sekasortoiseen kuiluun. Sen vuoksi kriisi on
uudenlainen ja se vaatii uudenlaista toimintaa. Kriisin taakseen jättäminen,
siitä poistuminen, edellyttää ajatonta toimintaa - toimintaa joka ei perustu
mihinkään aatteeseen tai järjestelmään, koska kaikki järjestelmään tai
aatteeseen perustuva toiminta johtaa väistämättä pettymykseen. Sellainen
toiminta tuo meidät vain eri reittiä takaisin kuilun partaalle. Koska kriisi on
uudenlainen, täytyy toiminnankin olla uudenlaista, mikä tarkoittaa sitä, että
yksilön uudistumisen täytyy olla silmänräpäyksellistä, ei ajan mittaan
tapahtuva prosessi. Sen täytyy tapahtua nyt eikä huomenna, sillä huominen on
hajoamisen prosessi. Jos ajattelen muuttavani itseni huomenna, haen vain
sekaannusta, olen yhä tuhon alueella. Onko mahdollista muuttua nyt? Onko
mahdollista muuttaa itsensä täydellisesti välittömästi, heti? Väitän että on.
Asian ydin on siinä, että koska kriisi on luonteeltaan epätavallinen kohdattavaksi,
ajattelussa täytyy tapahtua vallankumous; eikä tuo vallankumous voi tapahtua
toisen kautta, minkään kirjan kautta tai minkään organisaation kautta. Sen
täytyy tapahtua meidän kauttamme, meidän itse kunkin kautta. Vain siten voimme
luoda uuden yhteiskunnan, uuden järjestelmän, joka on kaukana tästä kauhusta ja
näistä ennennäkemättömän tuhoavista voimista, jotka kumuloituvat ja kasautuvat.
Tuo muutos tapahtuu vain, kun sinä yksilönä tulet tietoiseksi itsestäsi
kaikissa ajatuksissasi, toimissasi ja tuntemuksissasi.
Pitäisi olla itsestään selvää, että tämä äärimmäisen individualistinen
lähestymistapa kulttuuristen koodien hajottamiseen - hylätessään muodolliset
perinteet, turvarakenteet sekä guru / oppilas - suhteen ehdottoman
auktoriteetin - ei ole tarkoitettu orjamaisesti, heikkotahtoisesti tai
riippuvaisesti orientoituneille. Mikäli spirituaalisuus (käyttääkseni sangen
latautunutta termiä) rinnastetaan itsetietoisuuteen, niin se tarkoittaa
väistämättä tiettyjen erittäin kovien tosiasioiden tunnustamista sen suhteen,
mitä todella tapahtuu silvotussa ja tukahdutetussa psyykessämme. Se vaatii
kaikkien niiden psykologisten puskureiden ja eristeiden kohtaamista, joita me
käytämme estääksemme itseltämme itsetutkiskelun pelottavan menetelmän. Kyse on
monimutkaisista mekanismeista, joilla ohjaamme sisäisen elämämme tutkimisen
syrjään. Sosiaalistetulle eläimelle, jolla on taakkanaan vuosisatainen
autoritaarinen ehdollistuminen, on uskomattoman vaivalloinen ja vaikea tehtävä
paljastaa syvään juurtuneet mieltymykset alistua ja käydä kriittisesti taistoon
itse-epäilyksen mahtavia malleja vastaan, joista on tullut osa psyykkistä
rakennettamme.
Valitettavasti nykyinen kasvatus tähtää teidän järjestämiseksi,
mukauttamiseksi ja sopeuttamiseksi tähän voitonhimoiseen yhteiskuntaan. Siinä
kaikki mistä vanhempanne, opettajanne ja kirjanne ovat kiinnostuneita. Niin
kauan kuin mukaudutte, niin kauan kuin olette kunnianhimoisia ja
voitontahtoisia korruptoiden ja tuhoten toisia pyrkiessänne asemaan ja valtaan,
teitä pidetään kunnioitettavina kansalaisina. Teidät kasvatetaan sopeutumaan
yhteiskuntaan, mutta ei se mitään kasvatusta ole; se on vain prosessi, joka
valmentaa teitä mukautumaan kaavoihin. Kasvatuksen todellinen tarkoitus ei ole
tehdä teistä virkamiehiä, tuomareita tai pääministereitä, vaan auttaa teitä
ymmärtämään koko tämän mädännäisen yhteiskunnan rakenne ja sallia teidän kasvaa
vapaudessa niin, että voitte murtautua ulos ja luoda erilaisen yhteiskunnan,
uuden maailman. Täytyy olla niitä jotka ovat kapinassa, eivät vain osittain
vaan täydellisesti kapinassa vanhaa vastaan, sillä vain sellaiset ihmiset
voivat luoda uuden maailman – maailman, joka ei perustu voitonhimoon, valtaan
tai asemiin.
Kuitenkin jokainen, joka haluaa itsehallintaa, hyötyy käytännössä käydessään
läpi läpikotaisen sosiaalisesti juurrutettujen mielen rakenteiden
dekonstruktion. Täytyy vain pitää mielessä, ettei mikään sysäys
itsetietoisuuteen ole lopullinen; ettei ole olemassa mitään staattista
valaistumisen tilaa, jota tavoitella. Sen sijaan itsetietoisuus on elävä, joustava
kokemus, joka jatkuu, ja jota ei koskaan voi sitoa verbaalisiksi esityksiksi,
visuaalisiksi merkityksiksi tai esineellistää mitenkään muutenkaan. Se on
seikkailu, joka on jokaiselle yksilölle täysin ainutlaatuinen. Sitä varten ei ole
karttaa eikä ulkopuolista opasta. Se on auktoriteetin vastaisen
vallankumouksemme sisäinen aspekti: se häätää kaikki ne mukavat valheet ja
tekopyhyydet, jotka tukahduttavat luontaisen luovan elinvoimamme ja tekevät
meistä niin alttiita autoritaariselle manipulaatiolle.
Itse asiassa mikäli spirituaalisuus on synonyymi itsetietoisuudelle, niin
ne, jotka eivät sitä etsi, ovat pihalla kuin lumiukot. Toisin sanoen he ovat
robotteja ja unissakävelijöitä, irrallaan oman mielensä toiminnasta ja näin
ollen sen epärehellisen temppuilun orjia. Ilman harkittua pyrkimystä itsemme
käsittämiseen me pysymme reflektoimattomina itsemme pettäjinä ja
kollektiivisen mielikuvitusmaan asukkeina; me pysymme loputtomassa
sosiaalisessa piinassa, sisäisessä turtumuksessa ja yhdenmukaisissa
toimintatavoissa...
Kapinoiminen yhteiskunnan tekemiseksi vähän paremmaksi, tiettyjen
uudistusten aikaansaamiseksi, on kuin vankien kapinoimista vankilaelämän
parantamiseksi eikä sellainen kapina ole kapinaa lainkaan vaan pelkkää mielensä
osoittamista. Huomaatteko eron? Kapinoiminen yhteiskunnassa on kuin vankien
mielenilmausta paremman vankilaruoan ja paremman kohtelun saamiseksi, mutta
kapina joka syntyy ymmärryksestä on yksilön murtautumista ulos yhteiskunnasta,
ja se on luovaa vallankumousta.
Jos sinä yksilönä murtaudut ulos yhteiskunnasta, motivoiko toimintaasi
kunnianhimo? Jos niin on, niin et ole murtautunut ulos ollenkaan, vaan olet yhä
vankilassa, koska yhteiskunnan perusta on juuri kunnianhimossa, voitonhalussa
ja ahneudessa. Mutta jos ymmärrät tämän kaiken ja teet vallankumouksen omassa
sydämessäsi ja mielessäsi, et ole enää kunnianhimoinen, et ole enää kateuden,
ahneuden ja voitonhalun motivoima, ja siksi pääset täysin sen yhteiskunnan
ulkopuolelle, joka perustuu noihin asioihin. Silloin olet luova yksilö ja
toiminnassasi tulee olemaan erilaisen kulttuurin siemen.
On siis olemassa suuri ero luovan vallankumouksellisen toiminnan ja
toisaalta yhteiskunnassa tapahtuvan kapinoinnin ja mielenosoittamisen välillä.
Niin kauan kuin olet kiinnostunut pelkistä uudistuksista, vankilan kaltereiden
ja seinien koristelusta, et ole luova. Uudistukset vaativat aina lisää
uudistuksia, ne tuovat vain lisää kurjuutta, lisää tuhoa. Sen sijaan mieli,
joka ymmärtää koko tämän voitonhalun, ahneuden ja kunnianhimon järjestelmän ja
murtautuu siitä ulos, sellainen mieli on jatkuvassa vallankumouksessa.
* * * * *
Suom. huom. Artikkeli on julkaistu alunperin Green Anarchy –lehden
numerossa 20, summer 2005, ss. 10-13. Se on käännetty hieman alkua lyhentäen ja
alkuperäistä muotoa muokaten. Kursivoidut kappaleet ovat otteita Krishnamurtin teoksista, ja myös ne on käännetty artikkelin pohjalta.
Suomentaneet Hannu Toivanen ja Ulla
Vehaluoto. 2006.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti